Den pedagogiska miljön i förskolan ska vara innehållsrik och inbjudande. Det ska finnas plats för lek och kreativitet. Samtidigt ska den stärka barnens nyfikenhet att utforska och erövra nya kunskaper. Linda Linder, förskollärare och ateljerista, och hennes medförfattare inspireras av tanken om miljön som den tredje pedagogen, hämtad från den pedagogiska filosofi som vuxit fram i Reggio Emilia. Här delar de med sig av konkreta exempel med teoretiska och praktiska perspektiv på vilken skillnad miljö och material kan göra i förskolan. Pedagogisk miljö i tanke och handling är både en inspiration och en praktisk handledning för alla som vill utveckla förskolan tillsammans med barn och kollegor. Innehåll Förord 9 Inledning 13 Karin Hultman Rummet som den tredje pedagogen 19 Linda Linder Synen på barnet påverkar miljön 37 Christian Eidevald Agneta Wallander Förskolan som barnens arena 51 Eleonor Andersson Lina Svensson Torget - trend, matsal eller mötesplats? 69 Christina Nilsson Att resa mellan öar är att lära 91 Maria Fabien Lovisa Gustafsson Anna Larsén Erika Lewis "Den gör så att en lampa lyser!" 111 Carina Lindblad Anna-Karin Jansson Vi har ett rum och vad gör vi då? 131 Pia Franzen Det offentliga rummet som plats för lek 151 Cristian Fabbi Se miljön utifrån alla barns perspektiv 165 Ann Kronberg Larsson En likvärdig förskola i hela kommunen 183 Helena Olsson Martin Gråfors Att bygga för relationer och lärande 197 Anna-Maria Andersson Delakulturens betydelse för utveckling 217 Markus Bergenord Linda Linder Ett hjärtligt tack 235
Tänk på: Var försiktigt vid all näthandel och sänd inte pengar till någon du inte träffat. Undersök annonsens trovärdighet och rapportera opassande innehåll. Exempelvis: En annonsör som ber dig betala för en annons på annan hemsida är oftast en bedragare. Och även bedragare använder Swish.
More...
Copyright © 2003-2024 by ragebit. All rights reserved.